Historisk tillbakablick kring den första bilen

Det första motorfordonet som tillverkades för kommersiellt ändamål var en bil med endast tre hjul. Denna producerades 1885 av en tysk ingenjör vid namn Karl Benz och hade en bensinmotor. Fordonet kallades för “motorwagen”, och de första enheterna producerades av uppfinnarens bolag, Benz & Co. i den tyska staden Mannheim. För att sätta igång fordonet använde man sig av ett vevhandtag vilket gav den första bilen en kraft på 0,8 hästkrafter, och kunde nå 18 km/h. Det fanns även en annan viktig tysk ingenjör vid namn Gottlieb Daimler som 1886 i Stuttgart uppfann det första fyrhjuliga fordonet med förbränningsmotor. Hans uppfinning uppnådde maxhastigheten 16 km / h.

Sammanfattning av bilens utveckling

Även om Tyskland var pionjären inom utvecklingen av bilen så var Frankrike hack i häl. Några år senare startade ett franskt företag, som heter Panhard et Levassor, en egen produktion och försäljning av fordon. År 1892 producerade Henry Ford sin första Ford i Nordamerika.

I England tog det lite längre tid än de övriga europeiska länderna på grund av lagen om röd flagg (1862). Denna lag krävde att fordon endast skulle få rulla på gatorna om en person befann sig framför bilen, med en röd flagga som varningsskylt. Lanchester var den första engelska bilen, och strax efter honom kom andra som exempelvis Subean, Swift, Humber, Riley, Singer, Lagonda, etc.

År 1904 så tillverkades den första Rolls Roycen. Europa arbetade flitigt med tillverkning av sina bilar: i Frankrike fanns De Dion Bouton, Berliet och Rapid, i Italien tillverkades Fiat och Alfa-Romeo samt i Tyskland kunde man hitta Mercedes-Benz. Schweiz och Spanien valde att utveckla ett mer kraftfullt och lyxigt märke med Hispano-Suiza.

Produktionen av bilar efter kriget

Efter första världskriget började tillverkarna skapa en billigare produktionslinje, då tanken med bilarna var att de skulle vara mer kompakta och tillverkade i serie. Både Henry Ford i USA och William Morris i England producerade modeller som Ford, Morris och Austin. Dessa bilar hade en imponerande produktion i fabrikerna vilket också ledde till imponerande försäljning. Tack vare det positiva resultatet, började andra fabriker arbeta på samma sätt och producera fordon mycket mer effektivt. Detta produktionssystem blev känt som Fordism.

Bilens utveckling i latinamerika

När det gäller Brasilien och även i andra latinamerikanska länder, kom utvecklingen av bilen först efter andra världskriget. Redan på 30-talet så började de utländska tillverkarna så som Ford och General Motors, sätta upp sina fabriker med sin löpande produktion. Men det var först 1956, under Juscelino Kubitscheks regeringen som företagen började montera bilar. De producerade nämligen först lastbilar, skåpbilar, jeeps och slutligen personbilar. Denna industri startades först av National Motors Factory, som var ansvariga för produktionen av tunga lastbilar. Senare kom Driving JK med sina eleganta Alfa-Romeo, Harvester, Mercedes-Benz in i Brasilien.

Leave a Comment